RSS

Sunday, February 7, 2010

Manusia yg mudah tertipu....

Assalamualaikum w.b.t...

mmg dah lama x menulis kt blog ni..x da masa utk dilapangkn...post kali ni adalah based on my opinion..after making long observation on humans...humans are too gullible i guess....mudah ditipu oleh sesiapa je...

Dlm tempoh 20 thun hdop ni... i alwayz notice this....manusia2 selalu ditipu based on physical appearance...appearance can be deceiving....contoh nya bila seseorg perempuan 2 pakai baju kurung n tdung labuh.... kiranya dia la perempuan yg baik alim , perfect, muslimah sejati....yg pakai jeans , t-shirt x pakai tdg 2 la yg jahat ( x termasok lg yg seksi)....mmg kena hentam abis...secara jujurnya... dlu diri ini pon prnh berfikiran sedemikian (time zaman muda2 masa sek agama dlu)...memandang serong pada org2 yg nmpk mcm 'liar' ni....tp akhirnya diri ini rasa terhina kerana seseorg yg ilmu agamanya sgt tinggi telah mengeluarkn kata2 yg mmg menusuk kalbu..."jgn sesekali nk hukum org dgn cara sendiri, jgn sesekali nk ckp psl agama org"...mmg rasa terhina dgn kenyataan ini...menunjukkan yg diri ini seorg yg jahil dn hina...ya...siapa kita utk menentukan agama, darjat seseorg i2? kita bukan lah Tuhan yg tahu segala2nya....since that i changed my mind...berfikiran positif..semua org ada baik buruknya...

masih igt lg time pergi ke ipoh parade...ada seorg awek yg agk seksi ..jeans ketat paras lutut dengan baju t shirt sendat ....masuk ke dlm surau dgn beg besar...rupa2 nya dlm beg dia ada telekung...nk solat zohor time 2....mmg diri ini rasa sgt malu kerana prnh berfikiran serong pd semua yg berpenampilan mcm 2...wlu pun pakai dedah2 tetapi dia masih lg menjaga hubungan dgn Tuhannya....tanda dia masih punya agama, sygkn Tuhan....bkn kita yg menentukan amalan dia diterima atau tidak..Allah yg akn menentukan segalanya...Sbb i2 lah x rasa terkjut pon baca dlm mastika bulan ni....ada seorg mak cik yg sblom ni sgt berpegang kuat pd agama.... rupa2nya skrg dah x percaya lgsung pada Tuhan...tp masih lg memakai pakaian yg sopan seolah2 dia masih lg mempunyai agama....seorg yg ikot suruhan Tuhan...that's why we cannot judge the book by its cover....sama lah mcm kita menghukum seseorg i2...

sama lah jugak halnya bila kita nmpk ustaz2, tok2 aji, imam2 dan sesiapa je la yg nmpk alim, baik, warak...semua org igt i2 lah pakar2 rujukan agama...mereka semua lah yg btol...ckp diorg semua betol dan mesti diikut...org2 cam2 terlampau diagung2kn smpai setiap ckp mereka mesti dilaksanakn....aii...nmpk sgt kita x ikot sunnah Rasulullah S.A.W.....kita mana boleh main ikot je ckp mereka2 ni....kita kena siasat btol2 ckp2 mereka ni...klu diorg keluarkan fatwa hukum2 baru jgn main ikut je....rujuk Al Quran dan Hadis....manusia biasa boleh buat kesilapan dlm menentukan hukum syarak...lain lah klu para sahabat atau ulama terdahulu....mereka prnh hdop dan bertemu dgn Rasulullah...yakni mereka lebih mahir dlm bab mengistinbat hukum2 ni...ulama2 sekarang cuma lah ulama sekular...kdg2 salah keluarkan fatwa...tp x da siapa yg nk tgur kerana semua percaya pd kata2 mereka....2 lah penting nya kena blajar ilmu agama supaya x kena tipu...x ikot fatwa yg salah...bukan main ikot je...seolah2 x da pendirian......

ni last point...mmg kegemaran para manusia di muka bumi ini...bab nk cari bf/gf......klu lelaki nk perempuan lawa...yg perempuan nk yg handsome...ni dikira perfect, muka baik, comel, x buat benda2 jahat....yg huduh2....x brapa nk lawa, yg kureng kacak...dikatanya jahat, jebon, muka pecah rumah.....kononnya rasa bangga dpt berdampingan ngan golongan2 'sempurna' cun melecun kacak lg bergaya ni....sekali perangai hancur....sadisnya.....mmg kena tipu hdop2 btul...

pnjg jgk entri kali ni...diri ini cuma memberi pendapat saja...kerana diri ini pon x sempurna orgnya...kita sekadar manusia biasa pasti akn buat silap...sbb i2 lah kita kena saling ingat mengingatkn tp dgn cara yg berhikmah...

pd mulanya diri ini berasa tkot jgk klu x pakai tdg labuh dgn bj kurung or jubah krn prnh memegang title sbg bdk sek agama...tp kesedaran muncul dlm hati...mengapa kita nk ikot2 org...jd lah diri sendiri..rasanya diri ini lebih suka mengenakn jeans ngan t shirt krn diri ini suka mengembara utk menambah ilmu dlm hdop ini...biarlah org nk kata kita apa yg penting Allah Taala tahu siapa diri kita yg sebenarnya...

biar org fikir kita mcm x da ilmu agama padahal ilmu agama kita jauh lebih tinggi drpd org yg mengata kita 2...btol x?

2 comments:

TaKaRi said...

wei....panjang sgtler.......penat berckp.......

TaKaRi said...

KAt tElEpHoNe

Post a Comment